Varen op de Waal

De Waal is de drukst bevaren rivier van Nederland. Jaarlijks varen hier ongeveer 120.000 schepen heen en weer, vooral containerschepen die tussen de havens van Rotterdam en Duitsland varen. Dat zijn gemiddeld 330 schepen per dag!

Varen op de Waal is dus vooral bedoeld voor beroepsvaart. Maar ook pleziervaart kan en mag varen op de Waal. Het is een van de meest indrukwekkende rivieren van Nederland; krachtig, dynamisch en vol leven. Voor de pleziervaart is het niet een doorsnee route om af te leggen. Dit heeft meerdere redenen.

Op de Waal gelden de regels van het Rijnvaartpolitiereglement (RPR). Dit reglement geldt ook op de Rijn, de Lek en het Pannerdensch Kanaal. In dit reglement wordt vrij weinig rekening gehouden met kleine schepen zoals de pleziervaart. Grote schepen hebben daar bijna altijd voorrang op kleine schepen.

Baak op de Pannerdense kop - Waal
Baak Pannerdense Kop – Waal

Belangrijk om te weten als je in RPR-gebied vaart:

  • Je vaart als “klein schip” (<20 meter)
  • Beroepsvaart heeft altijd voorrang
  • Marifoongebruik is sterk aanbevolen
  • Verlichting en radarreflectie zijn verplicht bij beperkt zicht

Zodra je de Waal op vaart, heb je rekening te houden met beroepsvaart. Grote indrukwekkende containerschepen, duwcombinaties en tankers varen je voorbij. Als pleziervaarder ben je maar een kleintje bij dit soort schepen. Ze zijn lang en breed, soms wel 110 meter lang en 11 meter breed. Zo’n enorme massa veranderd niet even snel van koers en ligt niet zomaar stil. Houdt dus altijd voldoende afstand en zorg dat je zichtbaar bent en blijft.  Kortom, het vereist wel wat kennis en voorbereiding voor vertrek. Een klein vaarbewijs 1 is niet verplicht, maar kan zeker verstandig zijn om op zak te hebben. Zo heb je meer kennis over de regels in het RPR vaargebied. Daarnaast kan het nuttig zijn om een marifooncertificaat te halen voor je op de Waal gaat varen. Ook dit is niet verplicht, maar kan heel handig zijn.

Tips voor veilig en verstandig marifoongebruik:

beroepsvaart op de Waal
Waalbrug – Nijmegen
  • Luister actief mee op het juiste kanaal
  • Meld je aan bij de verkeerspost met je scheepsnaam en locatie
  • Verkeerspost Nijmegen, Tiel, Zaltbommel en Lobith: kanaal 4 en verkeerspost Dordrecht kanaal 3
  • Gebruik korte duidelijke zinnen

Waarom is een marifoon en een klein vaarbewijs belangrijk?

De marifoon is belangrijk op de Waal. Beroepsvaart kan jou niet altijd zien, maar wel horen. Ze zijn lang en breed en hebben een enorme dode hoek, houdt daar rekening mee als pleziervaarder. Door actief te communiceren, vergroot je je eigen veiligheid en die van anderen. Blijf altijd goed om je heen kijken en ook vooral naar wat achter je vaart. De beroepsvaart vaart soms sneller dan je denkt.

Veilige vaart!

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items - 0,00
WhatsApp chat