Toename van ongevallen op het water

Recent heeft Rijkswaterstaat aangekondigd onderzoek te willen doen naar de toename van ongevallen op het water. Deze toename is te zien in de recreatievaart en in de beroepsvaart. Op kanalen, rivieren en meren zijn in 2022 meer scheepsongevallen geregistreerd dan in 2021. Het totaal aantal geregistreerde ongevallen op het binnenwater steeg van 1225 in 2021 naar 1319 in 2022. Waarbij helaas ook 21 dodelijke slachtoffers te betreuren zijn waarvan 9 dodelijke slachtoffers in de recreatievaart. Genoeg reden om onderzoek te doen naar diverse maatregelen.

REcreatievaart

Vanwege een stijgende trend van eenzijdige ongevallen van recreatievaart wordt daar ook onderzoek naar gedaan. Onderzoek vindt plaats naar de aard en omvang van de risico’s bij recreatievaart, waarbij onder andere gekeken wordt naar snelvaren en snelvaargebieden, Klein Vaarbewijs en registratie van pleziervaartuigen. Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) heeft daarom opdracht gegeven om te onderzoeken welke maatregelen kunnen worden genomen om het aantal ongevallen op het water terug te dringen. Een van de te overwegen maatregelen zou een verplicht vaarbewijs voor de recreatievaart kunnen zijn.

Lengte en snelheid

Tiemen Jan van Dijk, eigenaar van Vaarwijs, ziet een verplicht vaarbewijs niet gebeuren. ,,Dan help je in een klap de hele branche om zeep. De verhuursector is dan ineens heel veel klanten kwijt. En wat te denken van het verlies aan liggeld en inkomsten van eten, drinken en brandstof. Begrijp me goed, elke dode op het water is er één te veel. Ik zou beginnen met het aanpassen van de regels. Geef een vrijstelling tot een snelheid van 12 kilometer per uur en een lengte van 10 meter. En een verplichte verzekering voor elk vaartuig.” Dit zijn een aantal voorbeelden van maatregelen die genomen zouden kunnen worden. Nu is een vaarbewijs verplicht bij een snelheid boven 20 kilometer per uur of een lengte meer dan 15 meter.

Een deel van het probleem is volgens de van Dijk dat iedereen die een boot heeft gekocht al snel denkt dat hij of zij kan varen. ,,Zelfs met een vaarbewijs is dat niet per se het geval. Het is een theorie-examen. De praktijk kan verrassend anders zijn.’’

Tiemen Jan van Dijk, Vaarwijs (foto van Henri van der Beek)

Lees het hele artikel hier.

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items - 0,00
WhatsApp chat